Koti & Arki

Liikunta on kuin rahaa laittaisi pankkiin

Harvoin on asioita, joista olla harvinaisen yhtä mieltä. Tässä on sellainen: Liikunta on kuin rahaa laittaisi pankkiin. Hyvä olo kertautuu, lisää hyvinvointia ja helpottaa palautumista esimerkiksi työpäivästä. Nyökytteleviä päitä riittää, mutta kuinka käytännössä aloittaa elämänmuutos tai pitää motivaatio yllä? Kysyimme asiantuntijan vinkkejä POPiakin valmentavalta liikuntatieteilijä Janne Hautalalta.

Paremman työhyvinvoinnin puolesta

Kurikasta kotoisin oleva, nykyisin Jyväskylässä asuva Janne toimii yrittäjänä ja toimitusjohtajana työhyvinvointipalveluihin erikoistuneessa MotiOne Oy:ssä. Hän myös tekee tutkimusta Jyväskylän yliopiston liikuntabiologian tieteenalaryhmässä liikunnan vaikutuksista työstressiin ja työpäivästä palautumiseen.

– Työelämässä tavoitteena on kehittää työhyvinvointia yrityksissä uudenlaisella innostavalla tavalla ja vaikuttaa päivittäin positiivisesti jonkun ihmisen elämään, Janne kertoo.

POPimpaa työelämää, suurella sydämellä

Jannen suhde POP Pankkiin on monitasoinen: hän on POPin asiakas ja vastaavasti POP Pankki hänen asiakkaansa. Tällä hetkellä Jannen valmennuksessa on POP Pankki Kurikka. Valmennuksen myötä Janne on päässyt tutustumaan POPin toimintaan lähemmin, mikä on vahvistanut mielikuvaa pankista. POP Pankista onkin muodostunut Jannelle enemmän kuin pelkkä pankki, jossa hoitaa raha-asioita.

– POP Pankki on joukko ihmisiä, jotka tekevät sitoutuneesti töitä asiakkaidensa eteen suurella syrämmellä, kuten Pohjanmaalla sanotaan.

Hyvinvointi on elämäntapa, ei pikamatka

Janne muistuttaa, että liian pinnalliset tavoitteet eivät kanna pitkälle. Usein unohtuu miettiä, mitä lyhytaikaisen tavoitteen saavuttamisen jälkeen tavoittelee. Jos saavutan kesäkunnon 2018, mitä seuraavaksi?

Tärkeintä olisikin löytää sisäinen motivaatio niin, että se kantaisi läpi koko elämän. Tällöin elämäntapamuutoskin on mahdollinen. Sisäinen motivaatio lähtee todellisesta halusta tehdä jotain jonkin päämäärän hyväksi. Terveys kuulunee tärkeimpiin elämänarvoihin useimmille meistä, joten miksei myös elää sen mukaisesti.

› Mieti, mitkä elämänarvot ovat sinulle tärkeitä.

› Aseta pidemmän ajanjakson päähän jokin erittäin suuri tavoite, joka tukee elämänarvojasi.

› Rinnalle tarvitaan pienempiä välitavoitteita ruokkimaan sisäistä motivaatiota. Välitavoitteet tukevat päätavoitteen saavuttamista. Niissä onnistuminen auttaa jatkamaan kohti päätavoitetta.

Hyvinvointi arjessa

Toisinaan arki väsyttää ja uuvuttaa. Tuntuu, ettei työpäivän tai -viikon jälkeen jaksa liikauttaa eväänsäkään. Mikä tällaiseen voimattomuuteen auttaisi?

Vastaus on varsin yksinkertainen: parhaiten arjessa selviää, kun voimavarat palautuvat takaisin vähintään lähtötasolleen päivän jälkeen. Tärkeintä onkin siis palautuminen.

– Vaikka monelle työ voi olla intohimo, sen vastapainoksi on hyvä olla jotain muuta tekemistä, jotta aivot eivät olisi jatkuvasti ylikierroksilla, Janne huomauttaa.

Hän muistuttaa myös unen tärkeydestä: unen aikana elimistö viimeistään palautuu päivän rasituksista. Unessa tärkeää on sekä määrä että laatu. Vähäinen uni ja huono unen laatu johtavat hiljalleen väsymykseen, mikä herkistää huonoille stressireaktioille. Sen sijaan hyvin levännyt elimistö saavuttaa paremmin hyvän stressin, mikä johtaa työn imuun ja onnistumisiin.

Liikunta palkitsee

Liikunnalla on positiivisia vaikutuksia niin fyysiseen kuin psyykkiseenkin kuntoon ja hyvinvointiin. Istumatyön lisääntyminen kasvattaa jatkuvasti liikunnan harrastamisen tärkeyttä.

– Mitä parempi kunto, sitä paremmin palautuu vuorokauden aikana ja sitä paremmin hallitsee kuormittavat tilanteet, Janne summaa.

Moni luulee, että liikunnan aloittaminen vaatii kuntosalikortin ostamisen. Liikuntamuotoja on kuitenkin lukemattomia. Jokaiselle löytyy varmasti sellainen laji, josta oikeasti nauttii.

– Kokeilemalla se oma laji selviää! Apuakin saa, kunhan vain uskaltaa pyytää, Janne kannustaa.

Lue seuraavaksi