Koti & Arki

Lähimaksaminen – uhka vai mahdollisuus?

Lähimaksaminen aiheuttaa vahvoja tunteita puolesta ja vastaan. Uudet maksutavat puhuttavat aina, mikä on täysin luonnollista, sillä ne eivät ole tuttuja ja tuntuvat siksi aluksi turvattomilta.

Miten lähimaksaminen siis käytännössä toimii? Onko se kuitenkaan turvallista? Asiantuntijamme Anne Korte murtaa lähimaksamiseen liittyviä myyttejä.

Miten lähimaksaminen toimii?

Korttia ei lähimaksamisessa syötetä perinteiseen tapaan maksupäätteeseen ja näpytellä pin-koodia, vaan kortti vain käytetään maksupäätteen lähellä, kosketusetäisyydellä. Lähimaksun raja on 25 euroa: sitä isompien summien kohdalla tulee käyttää perinteistä maksutapaa eli näppäillä pin-koodi.

Lähimaksuominaisuus on kaikissa uusissa POP Pankin Debit- ja Credit/Debit-korteissa. Meillä POP Pankilla lähimaksu menee aina pankkitililtä, joten kortin on oltava liitetty pankkitiliin. Pelkässä luottokortissa ei siis lähimaksumahdollisuutta ole.

Kaikista POP Pankkien korteilla tehdyistä Debit-tapahtumista 28 % on jo lähimaksullisia.

Onko lähimaksaminen turvallista?

Lähimaksaminen on turvallista: monissa maksamistilanteissa jopa perinteistä tapaa turvallisempaa, koska kukaan ei esimerkiksi voi urkkia pin-koodia selän yli.

Voiko lähimaksamisesta kieltäytyä?

– On hyvä kysyä itseltään, miksi siitä haluaisi kieltäytyä. Usein asiakas murehtii ja epäröi uusien maksutapojen käyttöönottoa, koska uusi ei ole tuttua, eikä tunnu siksi turvalliselta, Korte pohtii.

POP Pankin korttituotteista Electron-kortista lähimaksamisen voi kytkeä kortin tilausvaiheessa pois päältä, muissa korttituotteissa lähimaksaminen on aina mukana. Asiakas voi kuitenkin aina itse valita, mitä maksutapaa hän käyttää.

Mitä hyötyä lähimaksamisesta on?

Lähimaksaminen tuo helppoutta, turvallisuutta ja nopeutta erityisesti ruuhkaisiin tai pienten ostosten maksutilanteisiin. Korttia ei tarvitse syöttää maksupäätteeseen, eikä näppäillä pin-koodia. Esimerkiksi baarit, julkiset kulkuvälineet, parkkiautomaatit, kioskit ja myyntikojut ovat monesti maksamistilanteita, missä lähimaksaminen on erityisen kätevää.

Voiko rikollinen hyödyntää lähimaksuominaisuutta?

Periaatteessa rikollinen voi hankkia lukulaitteen ja lukea lähimaksukorttien tietoja ohi mennessään, mutta käytännössä se on hankalaa ja tehotonta. Pelkkä ohi meneminen ei nimittäin riitä, vaan lukulaite olisi saatava kiinni korttiin.

– On myös tärkeää muistaa, että korttiehdot suojaavat normaalin huolellista asiakasta. Omassa lompakossaan korttia säilyttävä asiakas on huolellinen, joten jos jotain noinkin omituista tapahtuisi, pankki korvaisi tapahtumat asiakkaalle, Korte huomauttaa.

Miten lähimaksukorttia tulisi säilyttää?

Korte suhtautuu epäilevästi myynnissä oleviin lähimaksukorteille tarkoitettuihin suojalompakoihin.

– Asiakas saa säilyttää korttia kuten haluaa, mutta pankki ei edellytä erityistä suojaamista lähimaksukorteille. Tavallinen lompakko tai vastaava huolellinen säilytyspaikka riittää.

Entä jos lähimaksuominaisuudella varustettu kortti häviää?

Jos lähimaksukortti häviää, toimitaan kuten tavallisenkin kortin kohdalla: kortti on suljettava mahdollisimman pian soittamalla sulkupalveluun (+358 20 333). Sulkupalvelun numero kannattaa tallentaa kansainvälisessä muodossa puhelimeen ja jopa muuhun jemmaan, jos kukkaro ja puhelin katoavat samalla kertaa.

Jos kortille ehtisi tulla oikeudettomia tapahtumia, niistä voi tehdä reklamaation. Jokainen reklamaatio käsitellään erikseen, mutta käytännössä korttiaan normaalisti säilyttävä ja katoamisen tai varastamisen kohtuullisessa tai normaalissa ajassa ilmoittava kuluttaja on korttiehtojenkin mukaan turvassa.

– Ei siis hätää, rohkeasti lähimaksamaan vain! kehottaa asiantuntijamme Anne Korte.

Lue seuraavaksi